OM OS      KONTAKT       CYKELVÆRKSTED       KLICKfix CYKELUDSTYR

heart promo Spørgsmål ring: + 45 82 82 88 88

Betal med: heart promo 

Black Friday Historie

Black Friday cykler

 

Man mener, at oprindeligt kommer navnet Black Friday fra et børskrak i 1800-tallet. Men selve shoppingfænomenet Black Friday stammer oprindelig fra Philadelphia–området i USA, hvor traditionen og brugen af navnet begyndte før 1961, hvor det blev brugt til at beskrive den voldsomme trafik af fodgængere og biler som opstod dagen efter thanksgiving  og stadig flere butikker begyndte at holde længe åbent og lokke med stærkt nedsatte varer. Traditionen med Black Friday vandt bredere indpas udenfor Philadelphia omkring 1975 og i løbet af 1980'erne blev den så rodfæstet, at mange nu opfatter dagen som en uofficiel helligdag, hvor man hygger med familie, venner og shopping. Senere indførte detailhandelsbranchen en alternativ forklaring: At detailhandlerne generelt ikke tjente penge fra januar - november og black friday var en markering af det vendepunkt, hvor de begyndte at få sorte tal på bundlinjen. Black Friday har siden 2005 været den travleste indkøbsdag i USA. I 2013 handlede omkring 141 mio. amerikanske forbrugere på Black Friday og brugte i alt 57,4 mia. amerikanske dollar. Man estimerer, at omsætningen på globalt plan ligger omkring 650 mia. kr.

 

I USA har man siden 2005 haft en pendant til Black Friday i form af Cyber Monday , hvor netbutikker disker op med deres tilbud og giver forbrugere mulighed for at købe varer, de ikke fik fat i om fredagen.

 

Shoppefænomenet Black Friday er af nyere dato i Danmark, men et stort og hurtigt voksende fæomen. Ifølge Dansk Erhverv kender ca. 90% af danskerne i dag til Black Friday. Omkring 2011-2012 introducerede nogle webshops det amerikanske tiltag herhjemme, i 2013 stemplede flere fysiske butikker ind, og så gik det pludselig stærkt. Forretninger, kæder og storcentre tog ideen til sig, fænomenet blev synligt i gadebilledet og siden også på annoncemarkedet. 2015 betragtes som året, hvor Black Friday fik sit officielle gennembrud i Danmark.

 

I år forventer 46% af Dansk Erhvervs medlemmer at komme med gode tilbud i fysiske butikker på Black Friday, men travle tilbudsjægere – eller dem, som ikke bryder sig om fysiske køer og menneskemylder – kan via internethandel klare jagten fra computeren. I Danmark satser både fysiske butikker og webshops fortrinsvis på Black Friday, men en del supplerer med mandagstilbud på Cyber Monday (mandagen umiddelbart efter Black Friday), som også så småt begynder at blive kendt i Danmark. Her i 2018 er indtrådt et nyt fænomen i Danmark, som kaldes Black November, som er detailhandelsbranchens forsøg på at komme den megen tumult i forkøbet, som der kan opstå i de fysiske butikker på selve dagen Black Friday.

 

Ifølge Nets endte Black Friday 2017 på hele 2,117 mia. kr., hvilket er det største beløb, der nogensinde er handlet for på én dag i Danmark og det var en stigning på 5,8% ift. 2016, hvor omsætningen lød på 2 mia. og 13,6% af omsætningen på Black Friday foregår online. Dette er isoleret set på selve dagen. Tallet er reelt set højere, da mange af netbutikkerne først hæver pengene, når varen afsendes. Tallet inkl. disse beløb kendes ikke.

 

Hvis man vil se, hvor hurtigt fænomenet Black Friday vokser, kan man feks, tage et kig på tallene for dankorttransaktioner på selve dagen:

 

  • 2012: 1.075 mio. kr
  • 2013: 1.370 mio. kr
  • 2014: 1.533 mio. kr
  • 2015: 1.983 mio. kr
  • 2016: 2.001 mio. kr
  • 2017: 2.117 mio. kr.

 

Dertil kommer så andre betalingsformer end med dankort, feks. andre typer betalingskort og mobilepay, i 2017 benyttede 3,3 mill. danskere sig af mobilepay i løbet af året, samt kontantbetaling som blev brugt til 60% af den samlede værdi af alle betalinger i 1990, men denne betalingsform er støt faldende. I 2015 størrelsen af denne betalingsform faldet til 20%.

 

Hvorom alt er, så tyder det på, at Black Friday hvor forbrugerne får mulighed for få sig nogle ekstra ordinært gode tilbud, er kommet til Danmark for at blive.

 

Der er ikke nogen produkter, som matcher de kriterier, du har angivet.