OM OS      KONTAKT       CYKELVÆRKSTED       KLICKfix CYKELUDSTYR

heart promo Spørgsmål ring: + 45 82 82 88 88

Betal med: heart promo 

Hvad er en elcykel og hvordan fungerer elcykler?

En elcykel er egentlig bare en almindelig cykel, hvor der er påmonteret en hjælpemotor, som kan være nyttig, når man kører op ad stejle bakker. En elcykel har grundlæggende tre komponenter, som en almindelig cykel ikke har:

Hvad er forskellen på en almindelig cykel og en elcykel?

En elcykel består af både stel, hjul, styr og andre traditionelle komponenter, som du også finder på en traditionel cykel,og grundlæggende er en elcykel en ganske almindelig cykel med elektrisk hjælpemotor. Men den store forskel er som bekendt, at elcyklen kommer med en elektrisk hjælpemotor og en række komponenter, som du ikke finder på en traditionel cykel. Det omfatter bl.a. følgende komponenter:

  • En elmotor
  • Et batteri
  • Et elsystem
  • En styreenhed

Derudover har elcykler ofte forstærkede stel og forgafler samt kraftigere hjulophæng. Kvalitetsmæssigt kan der være stor forskel på forskellige elcykler, så du kan ikke forvente, at alle elcykler er lige robuste og holdbare.

Elcykler findes i flere typer. Der findes i grove træk den almindelige elcykel velegnet til transport rundt i byen. Der findes elcyklen velegnet til pendling eller lettere motion. Der findes også mountainbiken med elmotor, der er god i skoven eller på bakkerne, hvor du får et lille skub op.

Elcykler er mere og mere blevet et populært alternativ til almindelige cykler, hvor man skal gøre alt arbejdet selv og salget af elcykler stadig stødt stigende. Elmotoren hjælper til, når pedalerne på elcyklen bevæges. Energien kommer fra elcyklens genopladelige batteri, som via pedalsensoren registrerer, når der trædes på pedalerne og sendes strøm ud til motoren. En elcykel kan ikke køre ad sig selv, men pedalsensoren registrerer som opfatter når cykelrytteren har brug hjælp til pedalerne og sender energi ud i pedalerne fra elmotoren. Pedalerne skal altså stadig trædes rundt, for at elmotoren virker og sender sin kraft ud i pedalerne.

De fleste elcykler koster et sted mellem 10.000 og 25.000 kr., men giver en masse lette og miljøvenlige kilometer af sig for dig som cyklist og hos Vanløse Cykelcenter har vi ofte tilbud på elcykler.

Salg af elcykler i København

Billige kvalitets elcykler i København - Tilbud & Udsalg

Hos Vanløse Cykelcenter i 2720 København sælger vi kvalitets elcykler af mærkerne Batabus, Cube, E-Fly og Von Backhaus og har ofte tilbud på vores elcykler. Al vores personale i forretningen er uddannet cykelmekanikere med speciale i blandt andet elcykler, og vi står klar til at hjælpe dig med at finde den helt rette elcykler, som passer netop til dig. Vores personale sendes ofte på kurser og kan derfor rådgive dig omkring den korrekte stelstørrelse, fordele og ulemper ved en bestemt elmotor og andet elektrisk system, hvad forskellene er mellem de forskellige modeller, mærker og elektriske systemer og meget mere. Hos Vanløse Cykelcenter har vi nogle af Københavns billigste priser på alle vores elcykler og 100% prismatch, så hvis du mod vores forventning skulle finde en af vores cykelmodeller til billigere pris andetsteds, så matcher vi prisen. Vi prioriterer god kvalitet og stor kundetilfredshed meget højt til alle vores kunder, og er kendt som en troværdig og kvalitetsbevidst cykelforhandler.

Hvad siger loven om elcykler?

Elcykler er ligestillet med almindelige cykler i trafikken. Derfor skal elcyklisten følge de almindelige love og regler for cyklister, og juridisk og forsikringsmæssig regnes elcykler også for en almindelig cykler. Derfor er loven om elcykler forholdsvis simpel, men lad os lige gennemgå de vigtigste regler herunder:

  • Der må kun være monteret én motor på elcyklen
  • Elcykler må ikke afgive mere effekt end 250 watt
  • Motoren må kun assistere op til et maksimum på 25 km/t
  • Motoren må kun hjælpe, når der trædes i pedalerne
  • Bremserne skal være velfungerende (ligesom det gælder for en traditionel cykel)
  • Mht. bremser, lys og andet udstyr gælder samme regler som for almindelige cykler - for- og baglygte skal være tændt i lygtetændingstiden (fra solen går ned til solen står op)

Elcykler med en topfart på over 25 km/t. betragtes ifølge loven som knallerter, hvorfor det er obligatorisk at have et knallertkørekort.

Selvfølgelig er alle de elcykler, vi forhandler hos Vanløse Cykelcenter fuldt lovlige.

Hvem kan betjene en elcykel?

Brug af elcykler kræver ikke kørekort, så stort set alle mennesker ovre de første børneår vil kunne betjene en elcykel. Der er dog enkelte undtagelser, da personer med dårligt syn og / eller dårlig balance kan risikere at komme galt af sted, hvis de suser rundt på vejene på en elcykel. Står du og betragter trafikken i en dansk storby, så vil du se at både yngre, midaldrende og ældre har fået øjnene op for de mange fordele, der er ved at vælge elcyklen som transportmiddel. Pendler du fx op til 50 - 60 km om dagen, er en god elcykel et effektivt, sundt, miljøskånsomt og økonomisk alternativ til bil, bus og tog. Cykler du med børn bag på eller i anhænger, er det meget nemmere og hurtigere at komme frem, når du får et skub med på vejen fra en stærk el-motor. Har du nedsat styrke i muskler, knogler og led er elcykling en skånsom og behagelig måde at motionere og nyde cykelglæden på.

Er du dårligt gående og / eller har du et dårligt kredsløb, så vil det være klogt af dig at købe en elcykel. Der er nemlig en gavnlig sundhedseffekt ved elcyklen, og elcykling er bedre end ingen motion. Selvom du køber en elcykel, så er der ingen, der siger, at du skal have tændt motoren hver gang, du er ude at cykle.

Det er ikke meget sværere at betjene en elcykel end en cykel, så hvis du har lært at cykle, kan du også betjene en elcykel og al cykling er sundt, også elcykling. Det styrker hjertet, blodkredsløbet, musklerne og konditionen, for du skal stadig træde i pedalerne for at komme frem. Vil du have pulsen op, kan du slukke eller koble elcyklens motor fra en gang i mellem, og træde som på en almindelig cykel. Men på grund af den højere vægt, vil elcyklen føles tungere at træde end en almindelig cykel. Det vil altså sige, at man sagtens kan aflive alle de myter, der siger, at elcykling er snyd.

At cykle på en elcyklen giver medvind på cykelstien og øger lysten til og muligheden for at cykle længere strækninger, hvor de fleste i dag tager bilen eller benytter den offentlige transport. Det koster blot 2 øre i el at cykle 1 km med en elcykel. Den daglige cykeltur til og fra arbejde på 20 km kan altså gøres for blot 40 øre på en elcykel. I forhold til transport i bil eller bus løber besparelsen dermed op i adskillige tusinde kroner hvert år.

De største fordele ved elcykler

Der findes mange fordele ved elcykler, bl.a. hjælper den dig med at komme fremad - hurtigt og uden sved på panden. Derudover er nogle af de største fordele følgende:

  • Et sundt og billigt alternativ til offentlig transport og bilen.
  • Batteri- og motorteknologien er efterhånden så god, at elcyklerne kan køre længere på en enkelt opladning.
  • Elcyklen vil give dig en højere hastighed, selv i modvind.
  • Glid nemt og hurtigt gennem tæt trafik, tænk ikke længere på at holde i timelange køer.
  • Du kører nemt længere ture med en elcykel
  • Du har til hver en tid mulighed for at anvende elcyklen som en almindelig cykel ved at slå den automatisk styrede el-motor fra. Vær dog obs på, at den højere vægt vil gøre, at elcyklen føles tungere at træde sammenlignet med en almindelig cykel.

Det er godt for samfundet

Vi ved alle at brugen af de fossile brændstoffer, ikke er godt for miljøet.

CO2 udledning pr. km. er mindre med en elcykel, end hvis du tager bilen.

  • 1 kilometer i bil udleder 132 gram CO2/km.
  • 1 kilometer på elcykel udleder ca. 12 gram CO2/km

Kilde: Samvirke.dk: Flere vil have medvind på cykelstien

Batteri

Elcykler er som tidligere nævnt udstyret med et batteri, som er selve kernen i elcyklens mekanisme. Det er batteriet, der lagrer den energi, som ligger klar til at hjælpe dig med at træde i pedalerne. Selve batteriet fremstilles for det meste i litium, hvilket giver en samlet holdbarhed pr. opladning på mellem 40-55 kilometer, hvilket med en daglig tur på 5 kilometer hver vej betyder, at man kun skal oplade sit batteri én gang om ugen. Det er forskel på kvaliteten af batterier til elcykler og hvor stabile de er. De mest populære leverandører af batterier til elcykler er Bosch, Shimano og Yamaha. Rækkevidden på dit batteri vil afhænge af mange forskellige parametre, hvorfor det ofte er svært ved at sige noget helt konkret ang. batteriets rækkevidde. Rækkevidden afhænger i høj grad af følgende faktorer:

  • Vindforhold
  • Vejrforhold
  • Batteriets stand
  • Terræn
  • Kørestil
  • Batteriets Ah (timer)

Med hjælp fra motoren kan du uden besvær køre op til 25 km/t på elcyklen. Batterikapaciteten er afgørende for, hvor langt du kan køre på en opladning. Men mange andre faktorer spiller ind, fx terrænet og din egen indsats. Batterikapaciteten angives i amperetimer (Ah) eller Watt-timer (Wh). Man kan omregne fra amperetimer til Watt-timer ved at gange med spændingen. For eksempel 36V * 10 Ah = 360 Wh. Batteriernes rækkevidde på vores elcykler er op til 30 – 75 km pr. opladning.

Rækkevidden af elcyklen med et batteri på 400 watt opgives typisk af producenterne til at være på omkring 80 til 120 kilometer cykling med motoren tændt. Ofte vil du opleve en lavere rækkevidde i brug. Rækkevidden på enkelte elcykler fremgår i specifikationerne. Det tager typisk 4 – 5 timer at lade batteriet op, så du kan evt. oplade det på jobbet og dermed forlænge din cykeldistance.

Rækkevidden af elcyklen afhænger først og fremmest af, hvordan du cykler. Træder du selv kun ganske let i pedalerne, vil motoren skulle yde ekstra og derfor bruge mere strøm. Batteriets rækkevidde bliver større, jo mere du selv træder i pedalerne. Vægt spiller også ind. Jo tungere du er – og jo mere bagage, du har på elcyklen – jo mere strøm skal motoren bruge. Terræn og vind har også stor betydning for rækkevidden. En lang flad strækning i vindstille vejr kræver mindre strøm end en cykeltur op ad bakke i modvind.

Det gennemsnitlige batteri vil have en levetid på 6-10 år, afhængig af kvaliteten på batteriet og selvfølgelig af, hvor meget du bruger elcyklen, og hvor godt du passer på den og batteriet. Men en ting, der dog er rigtig vigtig når man køber en elcykel, er at man passer rigtig godt på sit batteri. De lave temperature vi oplever i vinter halvåret, vil nedsætte dit batteris rækkevidde. Det er nemlig hårdt for batteriet at være placeret meget kolde eller varme steder, når det ikke er i brug. Det skyldes at cellerne indeni batteriet ikke kan klare ekstreme temperaturer, og derfor dør. Hvilket giver dig en lavere kapacitet på batteriet fremover. Derfor når det er koldt, bør du afmontere batteriet til din elcykel og opbevare det indenfor, hvis din elcykel står udendørs.

Li-Ion-batterier tåler drypvis opladning, men det er en god idé at lade batteriet gå tomt en gang imellem. Det skal ikke drænes helt, for det skader batteriet. Følg indikatoren på elcyklen. Når den siger, at batteriet er tomt, skal du ladet det op, det sikrer nemlig den bedste levetid for elcyklens batteri. Hvis man skal opbevare batteriet over en længere periode, f.eks. om vinteren, anbefaler vi at man opbevarer batteriet med en kapacitet på ca. 60% og ved stuetemperatur, og ikke på elcyklen. Det er både af sikkerhedsmæssige årsager og for at holde batteriet i god stand. Korrekt håndtering og vedligeholdelse gør, at batteriet holder meget længere. Brugte elcykelbatterier bør indleveres på kommunale genbrugsstationer, så de kan blive bortskaffet på korrekt vis.

Motor

Det karakteristiske ved en elcykel er, at den er udstyret med en større eller mindre elmotor. Der findes mange forskellige motorer til elcykler, som kan bryste sig af en lang levetid og / eller et lavt støjniveau. Motorens effekt afgør, hvor meget hjælp elcyklen yder. Effekten måles i Watt (W). Højest tilladte motoreffekt er ifølge loven 250W, og det er ikke for meget, hvis det går op ad bakke i modvind. Så vælg en cykel med en 250W motor og en batterispænding på 36V (Volt). Der findes følgende 3 motortyper:

  • Centermotor (krankmotor)
  • Frontmotor (forhjuls motor)
  • Hækmotor (baghjuls motor)

Centermotor, frontmotor og hækmotor udgør de tre motortyper, som man kan vælge mellem i øjeblikket. Der er ingen tvivl om, at centermotoren bliver hyppigere anvendt end både frontmotoren og hækmotoren, men hvad er årsagen til det?

FORHJULSMONTERET MOTOR

En elcykel  med forhjulsmotor giver forhjulstræk og som regel også den billige løsning på markedet, dermed ikke sagt at den ikke er god til nogle behov. Motoren sidder i navet på forhjulet, hvilket betyder, at man i virkeligheden får tohjulstræk, da man selv tilfører kraft til baghjulet. Fordelen denne type elcykel er, at det er meget enkelt at afmontere og vedligeholde motoren. En forhjulsmonteret motor giver en lidt uvant cykelfølelse, fordi man er vant til baghjulstræk på en cykel, og den gør det lidt tungere at køre forhjulet op over kanter. Et hjul med motor er næsten altid tungere end et almindelig hjul, og derfor skal man være opmærksom på om det er det, der er det rigtige for dig. Generelt performer elcykler med forhjulsmotorer ofte et lidt lavere omdrejningsmoment end elcykler med de to andre motortyper og er derfor bedst egnet i byen og i lidt fladere terræn.

BAGHJULSMONTERET MOTOR

En elcykel  med baghjulsmotoreren er også en klassisk motor-type og minder meget om forhjulsmotorer, dog er der nogle få forskelle. En elcykel  medbaghjulsmonteret motor giver selvfølgelig også baghjulstræk og er en udbredt og komfortabel løsning. Vægt og placering er som på en forhjulsmonteret motor, men motoren sidder så i baghjulets nav.

Da motoren sidder i baghjulet på elcyklen, skaber den fremdrift ved at dreje baghjulet rundt, og dermed giver den en følelse af at man bliver 'skubbet' af elcyklen. En anden forskel fra elcyklen med forhjulsmotoren er, at gearne i nogle tilfælde kan sidde inde i baghjulsmotoren. Med en baghjulsmotor får du flyttet en del vægt om bagpå elcyklen, hvilket som regel føles bedre end at have den ude foran. Men samtidigt skaber det en lille ubalance.

CENTERMONTERET MOTOR

En elcykel med centermotor er at foretrække, fordi den er placeret på kranken – på midten af stellet. Det giver en enestående balance og god vægtfordeling på elcyklen. Centermotoren skaber fremdrift ved at skabe mere en større spænding på drivlinjen end hvis du blot kører uden motoren. Derudover er den typiske centermotor også kraftigerer end de fleste nav-motorer. Det er oftest nemmere at lappe dæk på en elcykel med centermotor. Når man cykler på en elcykel med en centermotor, er der stadig gear på cyklen ligesom normal. Det betyder at du stadig skal skifte gear som på en normal cykel, dog skal man være opmærksom på gearskiftet, da motoren ligger ekstra kraft på kæden og drivlinjen. Denne motortype er i øvrigt velegnet til mellemlange og lange distancer, da elcykler med centermotorer enten har udvendige gear eller navgear.

Styreenhed

Den moderne elcykel bliver leveret med en mere eller mindre kompliceret styreenhed, som du skal forsøge at lære så godt at kende som muligt. Det er via styreenheden, at du kan vælge mellem forskellige assistanceniveauer, så du på forhånd kan undersøge, hvordan du skifter assistanceniveau. Det finder du ud af ved at læse elcyklens brugervejledningen og ved at prøve dig frem.

Det er via styreenheden typisk også muligt at aflæse forskellige spændende data. Det er helt normalt, at man kan aflæse data, som vedrører både hastighed, batteriniveau, afstand og meget mere. I forhold til brugervenlighed vil det være et plus, hvis styreenheden ikke er alt for kompliceret.

Fordele ved elcykler

  • Elcyklen giver lyst til at cykle mere. En undersøgelse fra DTU Transport viser, at personer med elcykler bruger cyklen oftere og til længere ture end ejere af cykler med rugbrødsmotor.
  • Batteri- og motorteknologien er efterhånden så god, at cyklerne kører længere og længere på en enkelt opladning.
  • Højere hastighed - også i modvind.
  • Elcykler er et sundt og billigere alternativ til bilen.

Kilde: Forbrugerrådet Tænk 

Ulemper ved elcykler

  • Vedligeholdelse er mere krævende end på almindelige cykler.
  • Batteriet kræver særlig omtanke, især om vinteren, hvor det ikke skal være ude i frostgrader alt for længe.
  • Vægten af cyklen er højere på grund af batteriet. En typisk bedstemor-cykel vejer typisk 15-16 kilo. I elcykel udgaven vejer den typisk 23 - 27 kilo.
  • Batteriet skal være ladet op, ellers er elcyklen tung at cykle på grund af den høje vægt. 
  • Prisen på elcykler er højere end almindelige cykler.

Kilde: Forbrugerrådet Tænk